Måste med non-slip?

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
Hej!

Ska montera en matta 307x38x44mm på min rev 05´a.
Bör eller måste jag ha non-slip drivhjul? Kör folk utan det eller är det bara dumsnålt och riskabelt att köra utan?
Tacksam för erfarna tips!

Mvh David
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Inte måste, men du slipper ha mattan spänd som en fiolsträng, det är det som är fördelen med dem.

Om du monterar, kolla så att inte slidesskenorna tar i drivhjulen när fjädringen rör sig , om de gör det så kan man ta bort lite av plasten längst fram på skenorna.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Du måste inte ha nonslip drivhjul ...

Som sagt du kan slacka mattan mer, men frågan man kan ställa sig är:

Är det värt pengarna?

Jag tycker inte det.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
det är väll inte mer en kring 1000:- som måste läggas ut för ett par BRP orginal?
helt klart värt de..

Visst, 1000 - 1500:- är mkt bensin..
men de där drivhjulen är fina grejjer i tung blötsnö till påsken såväl som i januari-pudret..
 

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
det är väll inte mer en kring 1000:- som måste läggas ut för ett par BRP orginal?
helt klart värt de..

Visst, 1000 - 1500:- är mkt bensin..
men de där drivhjulen är fina grejjer i tung blötsnö till påsken såväl som i januari-pudret..
Menar du med detta att den lätt kuggar över i annat fall?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . den kan göra de om du inte har en väl spänd matta, kanske inte helatiden, kanske bara nångång, och de e nog ingen fara..
Men de få gånger den kuggar över blir man kan ganska kall/brydd/rädd/arg på att man vart snål.

En tillräckligt lös matta med extroverta drivhjul är mitt råd.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sen finns de ju andra fördelar med non-slip förutom att de inte kuggar över.

Du kan ha mycke slakare matta, de går då lättare = mindre bränsleförbrukning, mer effekt på mattan, bättre fäste i snön.

Hade inte jag haft stängda kuggluckor på mattan hade jag köpt non-slip.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Nestander: du kan med lätthet öppna upp dina luckor, köp 2st huggmejslar med måttena på luckorna (bredd x längd) och sen tar du lös allt och sätter dig en eftermiddag och hugger ur mattan.
Det tar ett tag, jag vet, men jag tycker de var värt proceduren på min Lynx, den kuggade som fan om jag inte tokspände mattan. iof större drivhjul->bättre grepp om mattan, och för att få in min matta var jag tvungen att ha (hmm vad vare nu då?) ja, mindre drivhjul iaf. som kuggade.. detta slutade när jag öppnade mina luckor och införskaffade extroverta...
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Nestander: du kan med lätthet öppna upp dina luckor, köp 2st huggmejslar med måttena på luckorna (bredd x längd) och sen tar du lös allt och sätter dig en eftermiddag och hugger ur mattan.
Det tar ett tag, jag vet, men jag tycker de var värt proceduren på min Lynx, den kuggade som fan om jag inte tokspände mattan. iof större drivhjul->bättre grepp om mattan, och för att få in min matta var jag tvungen att ha (hmm vad vare nu då?) ja, mindre drivhjul iaf. som kuggade.. detta slutade när jag öppnade mina luckor och införskaffade extroverta...
Okej, så de är inget måste med mattskoningar på dom öppnade kuggluckorna då?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hej!

Ska montera en matta 307x38x44mm på min rev 05´a.
Bör eller måste jag ha non-slip drivhjul? Kör folk utan det eller är det bara dumsnålt och riskabelt att köra utan?
Tacksam för erfarna tips!

Mvh David
Det sitter non-slip original på X-modellerna från -05...
Kollat så det inte redan sitter rætt grejer?
Skulle det inte sitta skulle nog jag kosta på non.slip, ær ju inte så stor kostnad...
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Det rekomenderas starkt då det är lätt att slita sönder mattan då den driver i kuggluckorna.
Jo de är ju de jag gissar, de drar ihop att köpa skoningar oxå. Har räknat på de nångång typ drygt 600spänn.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Stopp nu ... man köper ingenting för att det kostar "bara" 1500:-

Hjulen måste ju pressas bort och dom nya måste pressas dit och det kostar...

Vidare så har jag inte sett ett enda vettigt argument för varför man ska ha dom.

Nestander: Spänner du din matta med dina vanliga drivhjul efter rekommendationen så lovar jag dig att allt det du lovar blir till ingenting... obefintlig minskning av bränsleförbrukningen kanske ...

Sen till sist så måste alla "vetare" här inne hålla med om att det kanske vore av värde att veta vad för motor som Golvis har i sin rev??

Jag tycker helt seriöst att du ska slänga in din 44:as matta och slänga 1500 kr på soppa.
Skulle du få problem med överkuggning. (Inte vanligt på nyare rev med fräscha drivhjul)
Då köper du dig nonslip drivhjul.

Då vet du iallafall varför du köper dom.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Stopp nu ... man köper ingenting för att det kostar "bara" 1500:-

Hjulen måste ju pressas bort och dom nya måste pressas dit och det kostar...

Vidare så har jag inte sett ett enda vettigt argument för varför man ska ha dom.

Nestander: Spänner du din matta med dina vanliga drivhjul efter rekommendationen så lovar jag dig att allt det du lovar blir till ingenting... obefintlig minskning av bränsleförbrukningen kanske ...

Sen till sist så måste alla "vetare" här inne hålla med om att det kanske vore av värde att veta vad för motor som Golvis har i sin rev??

Jag tycker helt seriöst att du ska slänga in din 44:as matta och slänga 1500 kr på soppa.
Skulle du få problem med överkuggning. (Inte vanligt på nyare rev med fräscha drivhjul)
Då köper du dig nonslip drivhjul.

Då vet du iallafall varför du köper dom.
Rätt, men då måste han ner med boggien igen å bort med drivaxeln och de e nog de han vill slippa:)
 

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
Hej och tack för alla svaren.
Vidgren, det är en 500ss jag sitter och ruvar på, vet överhuvutaget inte hur lämpad den är för en 44, men det är ju rätt så relativt det också.
Vet inte riktigt hur jag ska göra, det är ju som du säger, 1500 spänn blir ju endel det också och med tanke på att jag inte orkar lägga ner alltför mycket pengar på denna skotern. Ibland är det svårt för mig att ens motivera en 44´a:)

Det som frågan var, är ju om det bara är dumsnålt att inte montera det, men får se vad jag gör med det där egentligen.

Men som sagt, tack för alla era svar!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ta reda på om det går in en 44as utan att byta drivhjul. Då kan du sätta på en 44as för de skiljer bara nån hundralapp mellan en 38as och en 44as.

Går det inte in utan att byta kan du ju köpa en 38as matta.

Visst det är 6mm mindre på varje kamm som är i marken så det blir ju ganska stor skillnad. Men den märker du nog mest i pudret.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . jag har på min Renegade 10T drivhjul och nu 44mm kammar, har en 51mm på ingång och ÅF jag talat med säger att den ska gå in den med, kommer bli lite jobbigt att montera, men den passar. Snålt av BRP att inte installera no-slip hjulen i min orginal, då de e både mer effekt och matta.

Hur som hellst så passar en 44mm in i din med, detta eftersom de e samma drivhjul vi har. (samma part# om de nu inte är en X). De 10T hjulen som du har just nu kommer att ge bra grepp på mattan och motorn kommer utan problem att driva runnt.

Men jag säger fortfarande att no-slip är bättre. Jag har använt båda under längre tid och skiftande snöförhållanden. Visst, de jag använde var 9T vilka har mindre kontaktyta än 10T, men principen är samma.

Men du avgör ju sj. hur mkt du vill lägga ner och vad du vill investera i :)
Det är ju som svårt att avgöra hur du prioriterar, finns ju folk som lägger pengar på att eftermontera hantagsskydd, lååga rutor, andra dynöverdrag. . ja du förstår.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Nestander: Spänner du din matta med dina vanliga drivhjul efter rekommendationen så lovar jag dig att allt det du lovar blir till ingenting... obefintlig minskning av bränsleförbrukningen kanske ...
Alla med dessa drivhjul är ju verkligen lyriska så jag tror dom, visst de är väl inga jättestora skillnader men många bäckar små..

Hydralpressar har vi massor av i byn..

Saxat från stenmarksmaskin.se:
"Non Slip drivhjulen driver även i mattfönstren och eliminerar därmed problemen med överkuggning av mattan. En annan fördel är att mattspänningen kan minskas, vilket gör att mattan får ett lägre rullmotstånd som i sin tur innebär minskad effektförlust."

Dessutom har http://www.stenmarksmaskin.se/ sänkt priset på dessa hjul ännu mer, under 500 kr styck!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jo det kan hända att non slip är skitbra på alla sätt och vis.. På många maskiner, framförallt motorstarka mountain och tävlingsskotrar så vill man ha det helt kompromisslöst. Jag tycker dock inte att man ska sätta på dom om man inte har problem med överkuggning och man mest är och busar/ kör led.

Har man pengarna och orken så kan man göra vad man vill.. Det är inte det jag menar men han frågade om det var dumsnålt att inte slänga på nonslip drivhjul och mitt svar är nej.. Det är inte dumsnålt att undvika laga något som inte är trasigt.

Men min erfarenhet av non slip drivhjul är bara det jag läst mig till, så är det någon som tycker jag har fel och kan lägga fram några bra argument så står jag gärna rättad.