Packkälke

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Tjenixen
Nån som har en sån här packkälke: http://biphome.spray.se/burehavet/PDF/packkalke_stor.pdf ???

Har kollat lite på Nila och den här från MRG och tycker den här verkar mer praktisk med lösa lådor. Fjädringen ser bra ut också.
Jag tänkte köpa en sån till min Lynx Ranger 550 för fisketurer och när man ska till fjälls på vårkanten.

Övriga tips/råd på packkälkar?

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
draget brukar villa gå av
...Om man kör sportigt eller?
Jag kommer ha kälken när man fiskar och bara finåker till fjälls.
Borde hålla för ledåkning i lugnt tempo utan problem eller hur?

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Jag har en själv...

Faktiskt har jag det och jag tycker den funkar kanon.
Har kuskat runt fjällvärden i hög fart och tung packning utan minsta problem (varken skidor eller drag). Dessutom är den lättdragen vilket gör att man ibland glömmer bort den.

Det enda som är lite krångligt är att komma åt packningen i lådorna, men det får man kanske ta. Jag försökte dessutom använda det där "ryckfria draget" men det enda det ledde till var att det blev ett helvete att få på och av kälken från dragkroken. Kälken funkar kanon som den är.

Mitt råd blir: Köp.

Lycka till
F

D

Deleted member 9532

Händer det nått nu är det Freddan som får skiten för det ;)

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Nog för att tanken med kälke är god men ska man åka långt är det bra mkt roligare utan kälke bakpå och gasar man lite är det tyvärr lätt at det blir som med dessa 2 kälkar :(

De är helt enkelt inte byggda för att köras hårt med

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
bara att göra en kälke själv i riktigt fyrkantsprofil och helsvetsa allt egentligen, då kan man inte gnälla på nån annan än en själv när den går sönder :p och fjädringen borde vara av lite grövre kaliber, ta tex ett par framdämpare från en indy! =) mitt råd

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Lastar man för lite så har dem en tendens att börja studsa i guppen iställer för att dämpa.
I och för sig så var kälken jag körde med en sådan där, men rätt lik.
Så jag föredrar "stela" kälkar, och byggde en själv. Då får man den som man vill ha den också.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Har provat flera varianter, gillar Nila konstruktionen bäst.
Man kan ju göra en egen variant med lösa boxar om så önskas.
Den går väldigt snällt och följsamt efter skotern, chokladen ser ut som den ska när man till slut tar fram den:cool:

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
De är helt enkelt inte byggda för att köras hårt med
Har inga funderingar på att lasta packkälken full av skrot och dra med full gas över knölig led eller hoppa och leka.
Jag skulle tippa att våra fisketurer går kanske 40km/h i snittfart, max. Vi kör mest på sjöar och pistad led i ammarnäsområdet... :rock:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hmm intressant konstruktion på den där pulkan. Undra om tillverkaren har räknat nå på hållfastigheten... Att ingen har börjat köra med A-armar ännu, iofs skulle man tappa en del packyta men det skulle nog hålla mkt bättre.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
5
16
Dvärsätt, Sweden
Hmm intressant konstruktion på den där pulkan. Undra om tillverkaren har räknat nå på hållfastigheten... Att ingen har börjat köra med A-armar ännu, iofs skulle man tappa en del packyta men det skulle nog hålla mkt bättre.
nu går professor baltazar(frun kallar mig det) igång :hmmmm:
man kan ju låta kälken vara bredare framför o bakom A-armarna och bara ha en dunk emellan dom.
fox float skulle vara ypperligt så man kan variera lufttrycket efter lasten.
synd dom e så ***** dyra bara.
tror detta blir nästa projekt efter skotersläpet.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Min granne köpte Öhlinare till sin packkälke. Efter det har han inga problem med sönderkörda dämpare. Men så kostade de 10000kr för 2 st!

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall

Du tappar markfrigången om du börjar bygger a- armar/länkarmar.. men det är som du säger,,,dämpning blir riktigt bra i både sidled och uppåt. men som sagt markfrigången tappar du! du tappar inte mkt pack yta jag har en ritning på en kälke med a-armar/länkarmar och den ser riktigt bra ut men du behöver inte så bra dämpning på en skoter kälke.!

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du tappar markfrigången om du börjar bygger a- armar/länkarmar.. men det är som du säger,,,dämpning blir riktigt bra i både sidled och uppåt. men som sagt markfrigången tappar du! du tappar inte mkt pack yta jag har en ritning på en kälke med a-armar/länkarmar och den ser riktigt bra ut men du behöver inte så bra dämpning på en skoter kälke.!
Kan du lägga upp din ritning ? :)