Rejält med snö i år!!

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Vad tror ni? Självklart hoppas vi alla på en snörik vinter som inte dröjer allt för länge med sin ankomst. Men vad pekar signalerna på? Finns ju diverse "regler" som säger olika saker, typ om det är mycket rönnbär så blir det mycket snö eller viceversa. Vad gäller det s.k klimathotet så tror jag inte att det påverkar oss märkvärt mycket, eventuellt blir det nån grad varmare.

Skulle va skoj att höra vad ni tror!
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Det där med att om det är mycket rönnbär så blir det mycket snö är typ tvärtom. För 2 år sedan tror jag så var det hur mycket rönnbär som helst men det blev väldigt lite snö, iaf här. I år så är det likadant, mycket rönnbär...
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Mycket rönnbär = mindre snö. Rönnen orkar bara bära bördan en gång.
I min stuga var det inga rönnbär men det var ingen snö heller så det stämmer nog inte så bra. Hoppas det blir mycket snö där iår :)
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
man kan ju alltid hoppas på en bra vinter med MYCKE pudersnö.
fast sen så finns de ju alltid bra med snö i fjällen oxå så de blir nog bra i år oxå.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Talesättet om rönnen har jag aldrig trott på, eller någonsin sett bevis på att det skulle stämma, det kommer från bondepraktikan eller något liknande och jag har svårt att tro att det någonsin stämt.

för det första, att rönnen bara orkar bära bördan en gång, vad ska det ha att göra med snömängden? möjligtvis att en rönn som fick mycket rönnbär inte pallar en snörik vinter, jag tror knappast att vintern tar hänsyn till några rönnar. kommer det snö så kommer det snö.

Att det sen skulle vara så att rönnen "känner av" hur den kommande vintern blir och därefter styr hur mycker rönnbär den kan låta blomma verkar ju också långsökt.

Jag har aldrig varit med om eller sett bevis på ett samband mellan rönnar och snömängd, det är skrock och inte mer. har det någon enstaka gång stämt så har det nog varit slumpen.

Jag hoppas och tror på mycket snö, det enda som jag verkligen är osäker på, men hoppas, är att det hinner frysa innan snön kommer i större mängd, så att vi får vettiga isar. men annars så tror jag nog vi får snö så vi klarar oss. Med lite tur så får vi bättre och bättre vintrar ett tag from nu. vi kan ju hålla tummarna.. =D


/Dennis
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
jag hoppas då iaf på en bättre vinter här på kusten än förra året och tror även att dte kommer bli en bättre vinter med mera snö:D
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Som jag har uppfattat rönnbären så är det väl att fåglarna ska få mat, svårare för dom om det är mycket snö. Fast å andra sidan, är dom kvar på vintern eller "faller" dom bort på hösten? Ingen aning :)

Ja vintern om man kan kalla den så var ju fruktansvärt kass efter kusten, men sen 2 mil inåt så fanns det hur mycket som helst.
 

Noname

Aktiv medlem
25 aug 2008
72
0
6
Jag vågar tippa på en snörik vinter då medeltemperaturen på jorden hittills iår har vart den lägsta under hela 2000-talet.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det där med att om det är mycket rönnbär så blir det mycket snö är typ tvärtom. För 2 år sedan tror jag så var det hur mycket rönnbär som helst men det blev väldigt lite snö, iaf här. I år så är det likadant, mycket rönnbär...
Är ju precis så det är. Är det mycket rönnbär = lite snö. Rönnen bär bara vikten en gång
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
det totala snöfallet ska väl bara öka i minst 8år?

MEN, det blir inte mer snö i hela landet. Kusten ett exempel. Bara längre in och riktigt högt uppåt...
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
hehe...nu kommer det ploppa in lite olika bondepraktikan här ;)

Själv tycker jag det börjar bra än så länge då det är 5-7 grader här i mittsverige ofta nu på nätterna. Gissar på att ni "där uppe" haft första nattfrosten redan? :)
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Jo det har vi:):):):) riktigt skojjigt alltså. Bara det blir lika mycke snö som förra året så är jag nöjd:)
 
R

Robin

Nog har jag då fått -1grader på termometerns minne den senaste månaden ;)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Man ska vara positiv! :) Förra året hade vi bra med snö här hemma hoppas på ännu mer iår :D
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Vi hade bästa vintern på 15 år här.. Hoppas på en likadan! Var mycket snö! :D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Här vid kusten hade vi inte så värst mycket snö i vintras.
Samma år man köper sin första skoter och tar skoterkort så kommer en av dom sämre vintrarna.
Men det är bara att bita i de sura äpplet och göra de bästa av situationen. Som tex att köra 2-3mil innåt och få en ökning av snömängden med ca 30cm.

Hoppas det blir bättre iår iaf.