Tändstift

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Hej :)
Kan jag ersätta mina Br9ecs stift mot br9eya, eller är det bara nåt jag fått för mig? Vad är skillnaden på dessa stift?
Skotern är en Rave 800.

Mvh Emil
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jo det kan du. men sitter det inte vanliga br9es på din lynx?
men hur som hellst så ska det inte vara några problem
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Man ska köra med br9ecs. Och de stiften är också självrengörande, men det är väll det flesta stift vid rätt temperatur.
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Okej. Det känns som lite dubbla budskap här. Kan något gå fel om jag provar att byta?
Någon som vet säkert om det går bra?
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Okai, bara dom är lika lång osv så ska de funka hyfsat. Prova gärna, tycker själv att BR9ECS är i dyraste laget :(
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
br9ecs rekommenderas i din motor för att de inte sticker ner lika långt i förbränningsutrymmet. Eya-stiften sticker ner mycket längre... om detta kan orsaka haveri ska jag inte spekulera om, men det finns ju en anledning till att man rekommenderar just ecs-stiften...
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Nestander: Jo det tycker jag med.. därför sökte jag liknande alternativ :) tur att man har en skoter som inte äter tändstift! då skulle det bli dyrt med br9ecs ;)

lars: Tack så mycket för svaret, blir att köra på de rekomenderade stiften iaf
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Tycker jag oxå har läst att dessa modeller ska ha avskärmade stift?

Blir att köra de rekommenderade stiften för jag med. En engångs kostnad..de ska man nog klara :rolleyes:
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
har man inte råd att köpa dom stiften som är rekomenderade ska man inte köra skoter.!!
man ska inte lita på vad olika folk säger, utan kör på dom som din ÅF säger att du ska köra så du inte får ett tråkigt haveri.

BR9ECS
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Klart man har råd, men man måste ju nästan följa upp om man har hört att det kan finnas andra som är billigare och kanske också bättre.
Men nu var det inte så :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hur är champion stiften då ?
Jag har hört att det är bland dom bästa man kan ha och dom är då inte nå mycket dyrare än NGK..bara nån krona.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Hur är champion stiften då ?
Jag har hört att det är bland dom bästa man kan ha och dom är då inte nå mycket dyrare än NGK..bara nån krona.
Jag litar på NGK i alla fall. Champion sitter väl bara på Polaris standard tror jag.

har man inte råd att köpa dom stiften som är rekomenderade ska man inte köra skoter.!!
man ska inte lita på vad olika folk säger, utan kör på dom som din ÅF säger att du ska köra så du inte får ett tråkigt haveri.

BR9ECS
Ang köra på det ÅF säger så kan man väl inte göra det ifall det kommer nya och bättre stift som man kan ersätta "orginalen" med. T ex så har morbror min börjat köra med BR10EIX (platina) i sin Grand Touring 600 -00 och det funkar felfritt.
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
BR9ECS stiften finns det ingen anledning till att byta ut, än så länge.

Men däremot så har jag börjat köra med BR9EYA stiften i äldre motorer, istället för BR9ES och B9ES, just eftersom att de är självrengörande. De håller längre och surar inte igen lika lätt.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
BR9ECS stiften finns det ingen anledning till att byta ut, än så länge.

Men däremot så har jag börjat köra med BR9EYA stiften i äldre motorer, istället för BR9ES och B9ES, just eftersom att de är självrengörande. De håller längre och surar inte igen lika lätt.
Samma här. Men jag kör med BR9EYA även fast det ska vara B8ES också.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ni värkar ju ha koll på tändstift.
Har inte hört med ÅF men vet ni vad man ska köra med för stift i en F6a ?