Han tänker köra snöskoter tvärs över Kvarken
Han är inte speciellt förtjust i vatten, ändå ska Joel Renberg försöka korsa Kvarken, från Umeå till Jakobstad. På snöskoter.
- Det här är det enda sättet att få veta om det går, är förklaringen till detta märkliga projekt.
Under helgen ska han köra några testturer och sedan räknar Joel Renberg med att genomföra sitt Kvarkenäventyr så snart det bara är möjligt. Men det är mycket som ska stämma för att ro projektet i hamn.
- Ska jag klara detta måste det vara lugnt vatten, annars går det illa. Jag kommer att vara stand-by från och med måndag. SMHI mäter vågarna och kontaktar mig när vädret är rätt. Då ska jag försöka komma iväg inom 40 minuter, förklarar Joel Renberg.
Nyfikenhet
Varför är en fråga som känns berättigad och svaret är nyfikenhet.
- Jag har hört talas om folk som försökt sig på detta men de har bara kommit ett par kilometer. Jag tävlar i vattencross och har som mest kört omkring en mil. Världsrekordet, som sattes i Kramfors, ligger på 17 mil men där hade föraren aldrig långt till land. Det blir lite andra förhållanden ute på havet.
Den 220 kilo tunga skotern håller sig flytande om man kör minst 50 kilometer i timmen och Joel Renberg siktar på att hålla 70-80. Han kommer att starta så nära centrala Umeå som möjligt, förmodligen vid Strömpilen, för att nå målet, Jakobstad i Finland, omkring en och en halv timme senare. Totalt handlar det om en sträcka på tio mil, men det finns många hinder på vägen.
Kan ta slut
Joel Renberg ska köra en bränslesnål skotermodell och hoppas klara sig på en tank men det är är svårt att bedöma hur mycket bensin turen kräver. Skulle det bli slut i tanken, går remmen av eller om det dyker upp en stor våg kan äventyret snabbt ta slut.
- Och det gäller att inte stöta ihop med finlandsfärjan, konstaterar Joel Renberg och skrattar. Någon nervositet har ännu inte infunnit sig och han har också vidtagit flera säkerhetsåtgärder. Skotern kommer att ledsagas av både en båt och ett flygplan som visar vägen. En specialbeställd jättelivboj som löser ut automatiskt ska rädda ekipaget i ett nödläge. Och så har Joel Renberg förstås flytväst.
- Det ska bli spännande att se om det går, men lyckas jag blir det ändå färjan tillbaka. Man utmanar inte ödet två gånger.
JAG HÄLSAR HONOM LYCKA TILL & HOPPAS SOPPAN RÄCKER FÖR HAN!
Han är inte speciellt förtjust i vatten, ändå ska Joel Renberg försöka korsa Kvarken, från Umeå till Jakobstad. På snöskoter.
- Det här är det enda sättet att få veta om det går, är förklaringen till detta märkliga projekt.
Under helgen ska han köra några testturer och sedan räknar Joel Renberg med att genomföra sitt Kvarkenäventyr så snart det bara är möjligt. Men det är mycket som ska stämma för att ro projektet i hamn.
- Ska jag klara detta måste det vara lugnt vatten, annars går det illa. Jag kommer att vara stand-by från och med måndag. SMHI mäter vågarna och kontaktar mig när vädret är rätt. Då ska jag försöka komma iväg inom 40 minuter, förklarar Joel Renberg.
Nyfikenhet
Varför är en fråga som känns berättigad och svaret är nyfikenhet.
- Jag har hört talas om folk som försökt sig på detta men de har bara kommit ett par kilometer. Jag tävlar i vattencross och har som mest kört omkring en mil. Världsrekordet, som sattes i Kramfors, ligger på 17 mil men där hade föraren aldrig långt till land. Det blir lite andra förhållanden ute på havet.
Den 220 kilo tunga skotern håller sig flytande om man kör minst 50 kilometer i timmen och Joel Renberg siktar på att hålla 70-80. Han kommer att starta så nära centrala Umeå som möjligt, förmodligen vid Strömpilen, för att nå målet, Jakobstad i Finland, omkring en och en halv timme senare. Totalt handlar det om en sträcka på tio mil, men det finns många hinder på vägen.
Kan ta slut
Joel Renberg ska köra en bränslesnål skotermodell och hoppas klara sig på en tank men det är är svårt att bedöma hur mycket bensin turen kräver. Skulle det bli slut i tanken, går remmen av eller om det dyker upp en stor våg kan äventyret snabbt ta slut.
- Och det gäller att inte stöta ihop med finlandsfärjan, konstaterar Joel Renberg och skrattar. Någon nervositet har ännu inte infunnit sig och han har också vidtagit flera säkerhetsåtgärder. Skotern kommer att ledsagas av både en båt och ett flygplan som visar vägen. En specialbeställd jättelivboj som löser ut automatiskt ska rädda ekipaget i ett nödläge. Och så har Joel Renberg förstås flytväst.
- Det ska bli spännande att se om det går, men lyckas jag blir det ändå färjan tillbaka. Man utmanar inte ödet två gånger.
JAG HÄLSAR HONOM LYCKA TILL & HOPPAS SOPPAN RÄCKER FÖR HAN!