Tycker att min tripletouring ryker för mycket

Status
Stängd för vidare inlägg.

FBK1932

Medlem
22 mar 2008
8
0
1
Har nyss köpt en -01 triple touring och tycker den ryker mycket är det någon som kan veta vad det berorpå? Den föra ägaren tror att det beror på att han hälde i OK olja sist pga av att han hade slut på lösviktolja som han alltid har kört på. Kan det vara så??
 

FBK1932

Medlem
22 mar 2008
8
0
1
Ska pröva att byta oljan och se om det slutar att ryka så mycket.
(Den rycker lika mycket kall som varm)
Tack Tack
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Var bara uppmärksam så att det inte är "vattenrök", dvs. att det kommer in kylarvatten i förbränningsrummet. Den röken brukar bli vitare än oljeröken.
Sen kan du ju kolla så att oljepumpen är rätt justerad, finns anvisningar i instruktionsboken om det.
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Gör som jag ... Skippa oljan helt och kör på Bor istället med iblandning 0,4% . Då ryker det aldrig och den går som ett skott.... olja stjäl upp till 15 % av din motor effekt då den kräver så mkt energi för att förbrännas typ 300 grader!
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Bor är känt som grafit pulver Wite powder Jordens 5 grundämne och har den lägsta friktionen av alla grund ämnen, det har ej varit möjligt att blanda den med andra vätskor tidigare.... förän nu... Jag kan maila dig lite fakta om du har en mail adress .. jag kör min Thunderkisse som är ganska hårt trimmad på just Bor och har gjort ca 80 mil i vinter med super resultat... Nyfiken??
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Gå in på blocket och sök efter min Thundercat 1140 i jämtlands län,, kopiera länkarna där på filmerna på youtube och kolla in den ... jag kör den i princip på ren soppa med 0,4% Bor
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Bor är känt som grafit pulver Wite powder Jordens 5 grundämne och har den lägsta friktionen av alla grund ämnen, det har ej varit möjligt att blanda den med andra vätskor tidigare.... förän nu... Jag kan maila dig lite fakta om du har en mail adress .. jag kör min Thunderkisse som är ganska hårt trimmad på just Bor och har gjort ca 80 mil i vinter med super resultat... Nyfiken??

Aha...nu vart jag nyfiken...jag har PM:at dig min mail adress!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Bor är känt som grafit pulver Wite powder Jordens 5 grundämne och har den lägsta friktionen av alla grund ämnen, det har ej varit möjligt att blanda den med andra vätskor tidigare.... förän nu... Jag kan maila dig lite fakta om du har en mail adress .. jag kör min Thunderkisse som är ganska hårt trimmad på just Bor och har gjort ca 80 mil i vinter med super resultat... Nyfiken??
Finns väl även något som heter B5 Boost? (B för Bor och 5 för atomnummer 5 = Bor.)
Blaskigt som attans och luktar avfettning.

Arco hade väl någon sån här olja förr längesedan, och det var väl ingen hit?

En fråga.

Smörjs inte ramlagren med oljan från separatsmörjningen?
På vissa maskiner, ja.

Rev 440 har ex. en enkom liten behållare för olja till vevlager.
F7 har inget sådant, annat än till oljepumpsaxeln - likaså med Triple Touringen.
 
Last edited:
B

Biosteel

Bor är känt som grafit pulver Wite powder Jordens 5 grundämne och har den lägsta friktionen av alla grund ämnen, det har ej varit möjligt att blanda den med andra vätskor tidigare.... förän nu... Jag kan maila dig lite fakta om du har en mail adress .. jag kör min Thunderkisse som är ganska hårt trimmad på just Bor och har gjort ca 80 mil i vinter med super resultat... Nyfiken??
skulle man kunna få ta del av lite mer fakta kring bor :) ? vars det köps hur det funkar osv :)
 
B

Biosteel

Finns väl även något som heter B5 Boost? (B för Bor och 5 för atomnummer 5 = Bor.)
Blaskigt som attans och luktar avfettning.

Arco hade väl någon sån här olja förr längesedan, och det var väl ingen hit?



jo men han skrev att det har inte funkat att använda förns nu :)
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Detta har aldrig tidigare gått att blanda med någon vätska då det varit i pulverform! Och nej det är inte något som funnits att köpa tidigare!! Detta är helt nytt och är inget man kan koka ihop hemma !! Detta är går ej att köpa över disk ännu !! Men jag kan ordna fram lite prover åt er! Om det går som jag vill så kan ni köpa detta genom mig i framtiden eller ganska så snart hoppas jag!! Jag kommer att säga till här på forumet innom kort när jag kan leverera lite prover till de som är intresserade!! Skickar även med fakta blad om hur ni använder detta och vad det är! Så håll ut bara så fixar det sig grabbar..

Mvh Patrick (Går som ett skott luktar ingenting ryker inte !!)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Detta har aldrig tidigare gått att blanda med någon vätska då det varit i pulverform! Och nej det är inte något som funnits att köpa tidigare!! Detta är helt nytt och är inget man kan koka ihop hemma !! Detta är går ej att köpa över disk ännu !! Men jag kan ordna fram lite prover åt er! Om det går som jag vill så kan ni köpa detta genom mig i framtiden eller ganska så snart hoppas jag!! Jag kommer att säga till här på forumet innom kort när jag kan leverera lite prover till de som är intresserade!! Skickar även med fakta blad om hur ni använder detta och vad det är! Så håll ut bara så fixar det sig grabbar..

Mvh Patrick (Går som ett skott luktar ingenting ryker inte !!)
Väldigt intresserad! Hojta till när du vet mer!

/Max
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Det lovar jag! Detta är 2 taktarens räddare i nöden enl mig själv!! Med tanke på regeringens gnäll om utsläpp från 2 takts maskinerna ! Gå in o kolla på min maskin på youtube så får ni se på bra gas svar trotts 1140 cc... Tro mig dom som bromsade maskinen vart helt lyriska över effekt uppbyggnaden på 236 hk på 0,45sec och 247,6 hk på 9150rpm
 
B

Biosteel

men satan rulla igång en tråd så fort du vet :) skulle vara riktigt skojjigt att testa ;) (=
 
Status
Stängd för vidare inlägg.