INSUGSGUMMINA HÖLL BARA CA70 MIL

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Köpte min -o4a 800HO i höstas på en firma,dom hade bytt till nya gummin alldeles innan jag köpte den.ha haft lite problem med att den surar när den stå på tomgång så jag tänkte montera dit 6mm spacerplattor som ja hade på enduro 700an.när ja väl börja peta isär så inser jag ju att det inte alls e likt,sitter ju redan orginal monterade 12mm spacer(ung.)skrinnlade då vidare spacer planer o började titta på gummina.dom hade börjat upplösas innifrån vid anläggningsytan mot flänsen.!syntes inget utanpå. :eek: åkte till handlarn som skulle reklamera.sen gick dom in på bossweb o ska beställa nya från ärkestörsta brp i finland.SKITEN E RESTAD fram till sista mars.hur e de möjligt att nordens största brp försäljare ha slut på en pryl som det e sån åtgång på pga värdelöst material??!! :bootyshake: ett reklamations ärende lär inte gå snabbt heller så även om man få gummina på garantin så e säsongen slut för att inte finnarna ha åtgångs prylar på hyllan.fruktansvärt dåligt. alla ni som kör 800 HO.det e insidan som räknas!!!!!:evil:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bedrövlig kvalité....

Detta är tyvärr absolut inget ovanligt att dessa gummin går sönder !!
Det är mera regel än undantag tom. :stupid::stupid:


Den enda hållbara lösningen i längden är att köpa kpl. Boyesen RAD reed korgar i helaluminium !

V-Force III håller tyvärr inte heller.


Dock har jag hört att man kan använda Ski-Doo 08'ans gummin ifrån den nya 800 XP'n för de skall tydligen vara av betydligt bättre konstruktion, de skall tydligen passa även de äldre 800 motorerna....
Kanske värt att kolla upp om den hära handlaren kan fixa dem istället ! :rolleyes:



.
 
Last edited:

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
tack för ett bra svar 2stroke. måste bara korrigera mitt inlägg med att det va anliggs ytan mot reedsen o inte mot flänsen dom börjat upplösas.kan d vara så brutalt dåligt att inte gummit riktigt tål bränslet!?hade jag vetat hur man gör kunde ja lägga in en bild från telefon men jman e rätt slö med datakunskapen.ska prata med min handlare ida om skidoo gummin,dom kanske inte e restad:(
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tack för ett bra svar 2stroke.
Måste bara korrigera mitt inlägg med att det var anliggnings ytan mot reedsen o inte mot flänsen dom börjat upplösas.
Kan det vara så brutalt dåligt att inte gummit riktigt tål bränslet !?
Jaaapp, det är 2 saker som händer med dem...
Gummit löses upp av bränslet , eller ibland så är det att det börjar att oxidera ifrån aluminiumet inuti korgen och då släpper gummit i alla fall
Extremt dåligt val av gummi som ej är bränsle beständigt samt dåligt underarbete av aluminiumet redan på fabrik vilket leder till oxidation.

Dock så är det ju ur ägar synpunkt stor skillnad på om själva insugs flänsen går sönder eller om det är anliggningsytan på korgarna som ger sig....

Det ena leder till motorhaveri och det andra leder "Bara" till en motor som inte går som den skall :evil:


"Pest eller Kolera".... :afraid:

- - - - - - - - - - - - - - - -

Här är bilder på BOYESEN reed korgar till Rotax 800/800 HO motorn...


Rotax 793



Rotax 793 HO




.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Här en bild på Ski-Doo 800R ( 2008 ) och dess korgar...
Enligt Ski-Doo så skall man ha bytt gummiblandning samt ändrat i tillverkningsprocessen för att komma tillrätta med oxidationsproblemen,
vidare har man även gjort förstärkningar i gummit för att förhindra att det bryter så mycket i gummit....

Och som jag skrev tidigare så har jag hört att dessa även skall passa på de äldre motorerna :cool:



800R



* 18 BRP part # 420 924 792 ( 4 st. )

* 19 BRP part # 420 667 470 ( 2 st. )



.
 
Last edited:

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
enligt lynx har det att göra med sämre oktantal i handelsbränslet " over there " dvs. usa o canada , vi kör oftast på 95-98 oktan och det tål inte gummiblandningen men mycket möjligt att det beror på oxidationsteorin med eller båda 2 i kombination ... ett jädra otyg iaf. för dom som åker rotax
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
enligt lynx har det att göra med sämre oktantal i handelsbränslet " over there " dvs. usa o canada , vi kör oftast på 95-98 oktan och det tål inte gummiblandningen men mycket möjligt att det beror på oxidationsteorin med eller båda 2 i kombination ... ett jädra otyg iaf. för dom som åker rotax
Problemen med Insugsgummina och Reed korgarna är lika stora här i Europa som I Nordamerika !!

Problemet beror till 100% på att ROTAX snålar med "Gummi blandningen" samt behandlingen av aluminiumet, man har helt enkelt valt en billigare gummiblandning som visat sig inte tåla bränsle och ingen/dålig ytbehandling på Aluminiumet.


.
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
2stroke,du verka va en riktig greve på att ha koll på saker;).va in till handlarn o surra lite,han hade inte ens hört talas om boysen reed.han e ju ingen mekare.om gummina passa från skidoon menade han att de va samma ord.nr o isf restat oxå. han kollade inte med andra ord.däremot kunde han nästan garantera att jag skulle få två nya gummin pga reklamation o d e ju isf bra,men det lär ju ändå ta en massa tid. Dom där korgarna från boyesen såg vid första anblicken förbannat dyr ut!!


ringde handlarn nu o gav han ord.nr till skidoo gummina,han skulle ringa finland o höra om dom passa imorgon.
 
Last edited:

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
du har problemet varit lika stor i staterna som i europa tror jag dom bombat fabriken och faktum är att oktantalet är betydligt lägre där borta ... men visst dom stora pojkarna som åker puder etc. lär ju knappast köra på 88 oktan utan mer troligt 100 LL och då givetvis uppkommer problemen även för dom
det var då skit samma ... urdåligt från fabriken tycker jag
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Vad är dyrt och vad är billigt....

2stroke, du verka va en riktig greve på att ha koll på saker ;).

Handlaren kunde nästan garantera att jag skulle få två nya gummin pga reklamation och det är ju isf bra, men det lär ju ändå ta en massa tid.

Dom där korgarna från Boyesen såg vid första anblicken förbannat dyr ut !!
He he he, man har väl lärt sig ett och annat under årens lopp :laugh:


Jooo, det är ju i och för sig bra om du får nya, problemet är bara att problemet kommer att komma tillbaka :( ,
det är inte en fråga OM det kommer tillbaka,
utan NÄR det kommer tillbaka..... :mad:



Boyesen säljes i Sverige av : http://www.glansgarden.se/index.shtml
och kostar om jag inte minns helt fel 4395 :-
Vad kostar Rotax Original ?

Kan ju i och för sig köpas direkt ifrån USA, tex ifrån : http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_boyesen_rad.html

Rotax 793 : 265 $
Rotax 793 HO : 255 $

+ Frakt osv osv.



.
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
2stroke,du verka va en riktig greve på att ha koll på saker;).va in till handlarn o surra lite,han hade inte ens hört talas om boysen reed.han e ju ingen mekare.om gummina passa från skidoon menade han att de va samma ord.nr o isf restat oxå. han kollade inte med andra ord.däremot kunde han nästan garantera att jag skulle få två nya gummin pga reklamation o d e ju isf bra,men det lär ju ändå ta en massa tid. Dom där korgarna från boyesen såg vid första anblicken förbannat dyr ut!!


ringde handlarn nu o gav han ord.nr till skidoo gummina,han skulle ringa finland o höra om dom passa imorgon.

Säg till då du har fått svar. Vart väldigt nyfiken på om det passar, säg vad dom kostar också, har själv problem med insugsgummina på min Lynx 800 H.O.
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
...UFF...4400spänn va rätt saftigt:eek:! e ju iofs jämnbördigt med ett cylras.
noterade att d e "bara" 6 läppar mot orginalets 12.varför ?? orginal gummi kosta runt 950 st:stupid:.äckligt dyrt för så lite material.
förhoppningsvis få man höra om skidoo gummin imorgon,meddelar alla intresserade va jag får veta
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Dyrt dyrt....

Rotax Orginal gummi kosta runt 950:- st. :stupid:
Äckligt dyrt för så lite material.

:hmmmm: Hmmmmm......

Men detta är väl förmodligen bara själva insugsgummit !!!
På detta tillkommer ju oftast priset för kpl reedkorgar...
Om jag inte minns helt fel så har Rotax Original kostat ca 1500-1600:- /st. kpl med Reed korgarna.


.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
jag sålde mina boyesen rad till 800an nyligen för 2000:- gissa om jag fick telefon kompisar hehe
angående oktantal som det skrivits om i den här tråden så ere en viss skillnad på okt mätning i usa/canada och sverige/europa
är inte riktigt hundra så rätta mig järna ni som vet men jag har för mig att typ 87okt e lika som våran gröna 95

har en ganska bra skrift angående oktan och dess betydelse och hur den mäts i olika värden någonstans men man har ju så ***** bra ordning på saker o ting
lägger ut en förklaring när jag hittat det
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Här en bild på Ski-Doo 800R ( 2008 ) och dess korgar...
Enligt Ski-Doo så skall man ha bytt gummiblandning samt ändrat i tillverkningsprocessen för att komma tillrätta med oxidationsproblemen,
vidare har man även gjort förstärkningar i gummit för att förhindra att det bryter så mycket i gummit....

Och som jag skrev tidigare så har jag hört att dessa även skall passa på de äldre motorerna :cool:



800R



* 18 BRP part # 420 924 792 ( 4 st. )

* 19 BRP part # 420 667 470 ( 2 st. )



.
jomen då ha man fått någolunda svar om skidoos -08a gummin passar. det gör dom troligast INTE.jag gav handlarn partnr. o han ringde upp nån brp snubbe som sa att han inte fick tag i nå exakta mått uppg. men va rätt säker på att det e fel vinkel ändå på "halsen"!? men dom nya som skulle beställas till min hade fått nytt ord.nr o det betyder att dom ha en ny leverantör som ska va bättre. gammla gummina hette 420667103 och ursprungs gummina hette 420667102. dom ja ska få nu hette 420667107.
man kan få kväljningar för mindre:eek:. vilken soppa.780+moms st.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
det va ju billigt. synd att man inte hitta nå till 800 HO-04 hur kan d komma sej tro? elle ha man gått o bleve blind
Du skulle ha Model: 911-149.

Å vad jag såg så hade 800r motorn samma gummin som 800HO, och de stod "All" på båda.

Så för mig verkar de som att gummin från XP:n funkar om dom nu inte fått helt andra. Men de stod ju All.
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Du skulle ha Model: 911-149.

Å vad jag såg så hade 800r motorn samma gummin som 800HO, och de stod "All" på båda.

Så för mig verkar de som att gummin från XP:n funkar om dom nu inte fått helt andra. Men de stod ju All.
Aha...911-149,tack för det.kanske du vet va d e för skillnad på dom orginala två-delade tolvläppars reedsen o boyesens 6 läppade?:confused:

handlarn ja prata me svammla lite om att brp snubben han ringde menade att gummina på xpn använts sen -03.det e ju iaf inte samma nr,kanske modellen,formen?ser väl annorlunda ut under en rev huv mot en evo huv. ja jag ge nog faan i o chansa med nå xp saker!


kolla boyesen på kjmotor, fanns faan inga 911-149??!

Iallafall vill ja tacka alla som hjälpt mej me mina undringar så länge:ciao:
men diskuterar gärna mer ifall man ha nått o komma med
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
lämna tillbaks om dom inte passar?

vet han att det inte är säkert att dom passar så borde han ju ta tillbaka dom om dessa inte passar.