Byta från 98 till 95 oktan!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag kör på 98 oktan nu och nu till helgen ska jag till funäs och på vissa tankställen finna det tydligen bara 95 oktan enligt han jag ska åka dit med. Blir det någon skillnad på skotern om jag tankar 95 ist för 98?

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Oftast inte iom dom flesta motorer är gjorda för nåt som motsvarar ungefär 89 oktan , om det inte är nåt fel på motorn typ att den läcker lite luft så den går lite magert och därmed hetare.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Om din skoter är orginal finns ingen anledning att köra på 98, kostar bara mer. Och såna stor skillnad märker man nog inte.

Freddep

Välkänd medlem
25 nov 2006
100
0
16
Boden
Jag är inne på att skotern förmodligen går lite bättre på 98 och i o med det går den kanske lite renare(spikar mindre) och kanske även drar lite mindre soppa vilket i slutändan gör att det går ungefär jämt ut mot vad prisskillnaden är på 95 vs 98? Sant eller inte vet jag ej, men jag kör i alla fall bara på 98!

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Jag är inne på att skotern förmodligen går lite bättre på 98 och i o med det går den kanske lite renare(spikar mindre) och kanske även drar lite mindre soppa vilket i slutändan gör att det går ungefär jämt ut mot vad prisskillnaden är på 95 vs 98? Sant eller inte vet jag ej, men jag kör i alla fall bara på 98!

vilket trams. Roligt att folk fortfarande tror att motorer blir effektivare med mer oktan:D

D

Deleted member 9532

Det kände samma sak med min moped. Jag gissar på ren och skär inbillning ;)

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Så bilmotorer blir inte effektivare med högre oktan?
Jo om du har turbo (boxen ställer om laddtrycket) eller har högt komp gäller alla motorer.
Jag håller med kul att :hahaha:vissa tror att det ligger effekt i oktanet.

Hittade på nätet
N-104 Kemi
Varför är det olika oktan i bensinen?

Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.

100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.

95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.

Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning". Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver

Mvh/
Bola..............

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Så bilmotorer blir inte effektivare med högre oktan?
nej det blir de inte. Så länge man pratar om en standardmotor som inte har inbyggd elektronik som tar hänsyn till oktantalet i tändningen så är det ingen mätbar skillnad när man går från en oktan till en annan.

Högre oktan är bra därför att det tål mer kompression utan att självantända (=detonera, spika, knacka, knocking mm. Till skillnad från normal deflagration, tändning. Spikning är ytterst obra för motorer). I och med att man kan höja kompressionen utan att riskera spikning så kan man ta ut mer effekt. I race-maskiner kör man därför t ex på 110 oktan = mkt högt komp.

I en motor som kan köra på 95 oktan så har man redan ett visst värde på kompressionen, och det värdet blir ju inte större bara för att man byter till 98 oktan.

Skulle man i stället montera in en 98-oktans topp (=högre komp) så ska man passa sig för att köra på 95 eftersom den isf kan spika.

I motorer med modern elektronik så anpassar sig tändningen så att gnistan kommer i olika tider relativt kolvens top-dead-center . Där blir det skillnad med olika oktanvärden. Om du inte har den här elektroniken så kommer ju naturligtvis gnistan på samma tidpunkt oavsett oktan.

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Vad menas med att skotern "spikar"?
Så det kan inte hända nå när man byter bensin med andra ord?
Har hört förut att det kan bli nå men jag minns inte vad det var.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
spikning betyder att bränsle-luft-blandningen antänds på flera ställen i förbränningsutrymmet. det ena stället är tändstiftet, och det andra stället är någon annan stans i förbränningsutrymmet (ofta vid en kant). Dessa två förbränningsområden förflyttar sig mot varandra, och där de möts uppstår en kraftig stötvåg - spik

konsekvensen av spikning kan vara allt mellan obetydlig och katastrofal, beroende på omständighet och tur :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Spikning är ungefär som Grovsnus beskriver att bränslet antänds utan hjälp av tändstiftet.

Detta blir förödande för en motor om självantändningen sker just före öd. dvs. innan kolven nått riktigt i topp, (eller några grader efter.) Om bränslet då självantänder under dessa omständigheter, blir det om man har tur bara ett hål i kolven, men i värsta fall "Sallad" av hela kolven + svåra cylinderskador.
Vid spikning kan motorn även gå en kort stund fastän man stängt av tändningen.

4

426H

Man brukar ju skilja på spikning och knackning dessutom. Knackning är den katastrofala typen av detonation när bränslet självantänder när kolven är på väg upp. Högre oktantal ger en ökad säkerhetsmarginal mot oönskade detonationer eftersom högoktanig bensin inte självantänder lika lätt. Kan vara önskvärt på vissa 2T motorer ibland...
Annars krävs att motorn har knacksensor och motorstyrning som ställer om tändningen för att du skall få ut mer effekt av 98/99 oktan, precis som Grovsnus skrev. Det är bara några av de nyaste 2T skotrarna som har det.

Last edited:
R

Robin

Om jag lånar tråden och ställer en fråga tvärt om, vad följderna av att köra med ett högre oktantal på en tändning ställd för ett lägre oktantal?

Kan ta tex polaris där du kan ställa om mellan regular och premium fuel motsvarande ca 87 samt 95oktan som jag förstått de. Om man då tex kör vanlig mack 95oktan soppa med tändningen ställd på regular(motsvarande 87oktan)

4

426H

Robin:
För det första motsvarar regular 95 oktan och premium 98 oktan. Amerikanerna har en annan oktanskala.
Det enda som händer om du kör 98 på en motor som är avsedd för 95 är att du får betala några kronor extra vid pumpen.

Själv tankar jag alltid 98 eller helst 99 (v-power) i min Rotax 800. Jag ser det som en försäkringspremie. Men det är ju en rotax... :)

R

Robin

Robin:
För det första motsvarar regular 95 oktan och premium 98 oktan. Amerikanerna har en annan oktanskala.
Det enda som händer om du kör 98 på en motor som är avsedd för 95 är att du får betala några kronor extra vid pumpen.

Själv tankar jag alltid 98 eller helst 99 (v-power) i min Rotax 800. Jag ser det som en försäkringspremie. Men det är ju en rotax... :)
Aha okej, har fått förklarat att regular ska motsvara ca 87 men ok.

Att tanka 98 i en motor avsedd för 95 förstår ju även jag förlänge sedan också att det är bortkastade ören.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
en kommentar till ämnet är att man ska skilja på spikning (=knocking) och självantändning (=pre-ignition).

Knocking eller spikning är alltså att TVÅ området tänds och att vågfronten för dessa två möts på ett sätt som skapar en tryckvåg - det är tryckvågen som skapar ljudet - alltså knacket eller på svenska spikning

pre-ignition är att blandningen tänds före tändstiftet har tänds. orsaken kan vara att det finns glödande material i förbränningsutrymmet, t ex risiga stift, varmt foder eller kolbitar. pre-ignition låter inte knackande, man kan likväl fixa sallad av prylarna