Rotax 800 oljepump, fundering?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har sett att det finns 2 markeringar på oljepumpsarmen, där det bara brukar vara 1, som ska linjera med en markering på oljpumpens "fasta" del. Är det en för inkörning och en efter inkörning, eller? Bifogar bild:





Annars vill jag passa på att berömma Rotax, med tanke på deras otroligt smarta placering av oljepumpen.. Mitt under förgasarna, suck, måste nästan ha tandläkarspegel för att se när den är rätt justerad..


EDIT: Har fått svar på annat håll, det är det övre av strecken den ska justeras in på, det undre ska man strunta i. Är säkert till nån klenare motormodell, fast det är samma pump. Alltså står den rätt nu
 
Last edited:

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
tur att denna tråd fanns:)

någon moderator kan väl klistra denna tråd för andra som också funderar?!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ja det här är ju en bra tråd. Ska precis själv börja justera oljepumpsarmen i rätt läge.
Nu har jag iofs tillgång till manualen för ski-doo och det är ju precis samma grejjer som sitter på dessa maskiner. En tandläkarspegel behövs som hjälpmedel för att se strecken ligga rätt.

Det jag vill ha synpunkter på är ev. förslitning av pumpen.
Det är nämligen så att pumparmen går lite trögt ungefär där den varit justerad i noll-läget tidigare.
Antagligen en förslitning inuti pumpen efter alla dessa 1000 mil som skotern rullat?
Är detta något att bekymra sig över ??