Köpråd Mountainmax, sxr, viper

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Hej,

Är ute efter ny skoter... eller ja, de man kan få för max 50k säger vi.. Är ju inte gratis att bygga bil.. :(

Men när de gäller yamaha finns de några som ja är sugen på, finns även andra märken, men de är ju inte relevant här..

Men kikar lite på Sxr 5 och 700, Viper, samt mountain max...

Sxr 700 har ja åkt lite förut, lånat av en kompis några veckor en vinter, underbar maskin tills man kör fast.. Då blev den tung.. :)

Men kan nån som har åkt eller åker nån av dom dra sin historia hur dom funkar i lössnö, hoppa och allmänt tyna.. :)

Går det att få en yamma att gå bra i lössnö?

Istället för quickrods har det varit på tal här om att man ska göra om hylsorna för att det ska bli litte res, hur?

Vad drar respektive...?

Har inga problem att skruva, så är det matt byte som gäller direkt så ordnar de sig..

Ös på nu :D

Mvh///Sebbe
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag har en v-max 700 -01 alltså snarlik sxr.


körde med 19mm matta och hadde inte jätte stora problem i snön men visst körde man ju fasst ibland men gick hyffsat endå.
skidres.på skare så kunde man dra mycket långa höga skidres utan problem.
annars om man blir sugen så kan man ju ta bort controllstagen helt.
dock behövs no slip drivhjul då.

inför denna vinter har jag gjord följande.

8 kgr no slip drivhjul(original 9 kgr)
38mm matta
quickrods(köpta begagnade)
styrhöjjare
mm


har inte kört nå i någon vidare snö men känns mycket rappare nu med de lägre drevade drivhjulen.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Hej jag har en sxr 700 jag tycker att den går ganska bra i lössnö men jag ska sätta dit rx mountain skidor så då kommer den nog gå ändå bättre :)
Den tar ca 2-2,5 per mil. Jag har satt dit ett v-kit och reed spacers och de blev stor skillnad, blir även att dreva ner 2-3 kugg.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Jag skulle nog rekommendera en Viper Mountain 03/04. Mycket prisvärd och trevlig maskin. För 50k bör du få ett riktigt fint exemplar! Med sin 365 matta så är den mer lik en hybridmaskin än en renodlad mountain. Motorn är jmf med, de äldre, SX modellerna piggare och dessutom är chassiet väsentligen bättre efter led :)

Tycker du att effekten inte tillfredställer dina krav finns det ju ofta chans att köpa maskiner med trippelrör monterade.
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Hej och tack för alla svar hittills! :)

Rotax447: Få höra vad du tycker när du provat din lite på snö.. Är ungefär dom moddsen som ja tänker göra om de blir en kort yamma :)

Johansson: 2-2,5 är det vi lblandad eller hård körning? Annars så låter de ju bra.. Blir de sån skillnad med spacers? Har inte provat nån som monterat det..

Träskpatte: Ja nu när du säger de så... Men en Vipermountain bör väl ska skotta på lite grann så man tar sig fram hyffsat..? Matta och motor finns ju.. Vad väger en viper mountain egentligen..?

Är ju typ en hybrid jag är ute efter, blir så mkt varierande körning så..

Fortsätt gärna skriva lite.. :)

Mvh//Sebbe
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Hej
Den tar 2 liter vid lugn och 2,5 vid hård. Reed spacers gjorde mycket rappare gassvar jämnare tomgång och 3hk mer.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Fortsätt gärna skriva lite.. :)
Ok.
Jag förlängde min till 385 utan att för den skull tappa känslan efter led. Det bör tilläggas att motorn inte är den mest upphetsande i väldshistorien. Orginal alltså.... Javisst, ljudet är riktigt härligt, men effekten är väl sisådär för att vara en 700. Yamaha trollar ju till viss del borta eftersom maskinen är synnerligen välbalanserad och lättkörd. Reedspacers ger motorn en än mer rapp karaktär och sedan är det ju allmänt känt att bla SLP´s rör gör underverk för denna maskin. Detta är bara att skriva under på :)
Med piporna på så låg jag runt 2.2-2.5 liter blandad körning. Lössnöåkning drog....mer....

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/viper/viper/slp/grafviperslp160.jpg
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ok.
....Reedspacers ger motorn en än mer rapp karaktär och sedan är det ju allmänt känt att bla SLP´s rör gör underverk för denna maskin. Detta är bara att skriva under på :)
Med piporna på så låg jag runt 2.2-2.5 liter blandad körning. Lössnöåkning drog....mer....

Viktade du även om variatorn och bytte helix? Eller åkte du med allt i övrigt orginal förutom pipor och bestyckning?

Mvh R
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vipern har ju rörligare avgasportar.

den har samma motor som föregångaren srx.

vipermountain skottar nog på utav helvette men är nog inget att köra i stora jättebackar.kan inte tänka mig att dom är jättebra att skåköära med heller.
dock tror jag att mountainmax är mer utav en lössnö maskin.

jag hadde köppt viper mountain i vilket fall.sen optimera med pipor osv.
men det är mest för att jag tycker det är roligare att köra lång skoter.


min v-max står på rep nu men kommer med uppgifter när jag fått tillbaka den.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Jag rekomenderar starkt en viper/mountain. Är hur nöjd som helst med min går jävligt bra efter led fast det är en mountain, och går riktigt bra i lössnö fast det är inte någon renodlad mountain. Duger inte effekten så ger trippel piporna ca 150hk :)
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
mountan maxen är ju inte någon grym lössnömaskin precis, och 00ornas mattor är skräp, men mountain maxen är desto bättre allruondmaksin ist, går bra på led ist,
 

sxmicke

Medlem
28 aug 2007
24
0
1
kalix
tjena har en sxr 500 helt ok skoter på led som i i puder men inte för djupt som sagt den blir lite bökig då, moutinmaxen är ju en vusting i puder så jag rekomenderar en en moutinmax av dom alternativen du gav:)
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Vad kan man göra för att viper mountain ska gå lite bättre i snön då..?
Eller ja, ge ännu bättre då..

Är jäkligt sugen på att åka yamaha, då dom sägs vara lite överarbetade och skottsäker motor.. = mindre skruva väl..? :p Förutom modds då... :)

Mvh//Sebbe
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Tjena!

Kan rekomendera både Mtn Max & Viper mtn. Ägt båda modellerna.

Mtn max är en grym allround maskin. Går bra efter leden & klarar även av en del puderkörning. Nackdelar: De smala skidorna & mattan var ej av bästa kvalite iaf på 00-01:eek:rna

Vipern var inte lika vass efter leden men lite bättre i pudret. I den får du ju även några hk till samr ett rappare gas svar. Sedan är den ju grymt läcker i mina ögon den snyggaste skoter jag ägt. Kom över en kort -02 som var ombyggd till en mtn. Blåa mtn finns det endast ett fåtal av i Sverige.

Du blir nog nöjd med vilken maskin du än väljer. Bra driftsäkerhet samt hyffsad bränsle ekonomi.
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
De låter kalas de!

Känns dom tung nångång, nån av dom..? Eller har dom lyckats trolla bort kilona japanerna..? :)
Inte för att man är vek utan för att man vill ha en smidig maskin.. ;)

Blir nog viper av yammorna iallafall, dom är ju så läcker..!

Tack!

//Sebbe

Mvh//Sebbe
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
De låter bra det, du blir kanon nöjd. Såg en blå viper mtn på blocket för ett skapligt pris. Ska tillägga att de bara finns 4a blå viper mtn i sverige, jag har en av dom :rock:
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Går ju att "bygga" om till blå.. ;)
Är dom lika lätt körd mountain modellera som typ sxr?

Finns ju en 01as mountain max ute nu som är lite intressant, med slp pipor, annan topp engans, m.m... Ska de va nått?

Mvh//Sebbe