TIPS ! , Värmetålig grenrörsfärg...

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej på er!
Fler än jag som är less på s k "värmetålig färg" som mackarna säljer?
Jag tänkte få tipsa om en färg som jag har använt på grenrör på flera bilar. Åkte i flera år med den här färgen på ett grenrör, såg jättesnyggt ut och lossnade inte under den tiden.
Den heter "Satin Black High Temp Coating", fabrikat Eastwood, säljs av Skevab (skevab.se).

Den tål runt 1200F, dvs en bit över 1000 grader C.
Nackdel: lite dyr...spray 329kr och halv liter 429kr.

(Detta är ingen reklam, jag har ingen som helst koppling till Skevab eller Eastwood. Detta är ett tips baserad på mina goda erfarenheter av denna produkt.)
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
På min et körde jag på färg som skulle tåla 600 C.
Men det satt inte kvar speciellt länge, halva röret och bakåt så är det väl skapligt, andra halvan framåt höll den inte för tempen.. ;)

Men tack för tipset, får komma ihåg att kolla den tråd senare ifall man ska lacka något! :)
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Funderade just i dagarna på vad man ska använda för färg till pipor. Härligt att den här tråden kom till världen just nu :)
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Beställde just en lack från Berner, återkommer om hur den funkar lite senare i vinter.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har beställt hem Eastwood-färgen (Satin Black High Temp Coating), ska använda den på ljuddämparburken och på det förlängda avgasrör som jag just nu bygger.
Det ska bli intressant att se hur färgen reagerar på kontakt med snö/vatten. Det slipper den ju under huven på en bil.
Jag återkommer med bilder!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det någon som har provat färga sitt avgassystem med spissvärta <--heter det så? Har för mig att någon här på forumet hade rekomenderat det och det borde väl om nått hålla. Frågan är hur bra resultat blir, så är det någon som har bild så släng upp den :rolleyes:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur blev resultatet och har du ingen bild?
Jag hade det på en ZR och det blir bra, de första två dagarna.
Sen, när det börjar försvinna/"lossna", så blir det bara sämre och sämre, tillslut kommer den plåtrena ytan man borstade fram innan applicering fram och det rostar. Riktigt ruttet. Fast det kanske inte var spissvärta jag använde? Står iaf det på burken...

Weirdperformance.se gör det jobb ni vill ha gjort, och det blir BRA!
Eller så kan man göra det själv, är inget krav att man ska baka delen i ugn men det blir ju klart bäst om man bakar till den.
Färgen ifråga finns att köpa hos dem eller hos ex. Caswell Europe i UK, Caswell i USA och kanske också Eastwood i USA. En liten airbrush från Clas Ohlson och allt är okidoki.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu har jag målat med Eastwood-färgen. Det blev mycket snyggt. Återstår att se om det håller lika bra som på bil-grenrör.
Sök på "förlängt avgasrör" för bilder.
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Varför inte lämna iväg grejorna på aluminiumsprutning.
Då kan man polera upp det till vilken yta man vill ha.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Uppdatering:

Efter en säsong och ca 100 mil så sitter färgen fortfarande fast. Det enda som har hänt är att det har ytrostat lite på slutburken, på ett ställe där det har legat snö och smält.

Eastwoodfärgen verkar inte stå emot rost så värst bra, däremot verkar den tåla värme desto bättre. :)