F7 -05 + XENON

dalahästen

Välkänd medlem
14 okt 2007
142
0
6
Jag vill ha Xenon på min F7a och undrar hur jag ska gå tillväga?

Installera batteri och sedan då?
Köpa ett vanligt kitt bi-xenon? Får jag bara Xenon till halvljuset eller till bägge med 1 kitt?

Mvh Anders
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Bi-xenon har du hel- och halvljus i samma lampa.
Med ett kit "vanliga" får du med två lampor för ett läge.
Du behöver alltså två kit och det blir fyra ballaster = jobbigt.

Jag har faktiskt inte alls kollat vad det är för sorts lampor i F-modellen, men det är ju hursomhelst en 90° sockel som lampan är stucken i, vilket jag även har på min bils dimljus, och då var jag tvungen att slakta den sockeln för att få igenom kontakten på lampan.

Är det verkligen värt att gorma och tjaffsa på detta vis för att få "bättre" ljus?
Jag stoppade 4300K i Saaben och kan knappt säga att det var värt pengarna, än mindre jobbet. Visst, det blir ju snyggare..!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skall skaffa xeon till min F7a då jag har en kompis som "importerar skiten", och jag får det för en spottstyver.

Men jag avråder dig ändå, för eftersom xeonlampar lyser med hjälp av gas, som skall hålla sig i "mitten av lampan" så funkar det inte nå bar då det blir stödigt, för vid nerslag så "trillar gasen ner" och lyset slocknar tills gasen har kommit på plats igen. Många rally bilar instalerade xeon då de va nytt, men de är typ borta nu för vid nerslag blir det aldeles svart.

Men gör som du vill, eller så väntar du tills jag testat så slipper du slösa pengarna.

mvh
Daniel
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Sockeln i Arcticen Heter GE 894 och finns knappt/sällsynt att få tag i som Xenon.. :(

Sitter samma i nån Polaris oxå.

Synd annars hade man fått sälja ett gäng satser till Arctic och Polaris ägare
 

dalahästen

Välkänd medlem
14 okt 2007
142
0
6
Sockeln i Arcticen Heter GE 894 och finns knappt/sällsynt att få tag i som Xenon.. :(

Sitter samma i nån Polaris oxå.

Synd annars hade man fått sälja ett gäng satser till Arctic och Polaris ägare

Vars får man tag i dom då? :O
Sett en del bilder på folk med xenon på sin F7a, hur har dom lyckats? :)

/hästfan
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag ska ta fram en lösning, måste bara få tag i en lampa först, alltså en GE 894, eller nån som kan ge mig lite mått och en skiss på hur GE 894 lampan ser ut? tror ev att HB3 eller HB4 skulle gå att använda med lite mods, gärna nå närbilder på lampan
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Här kan du köpa från ett ställe i allafall http://www.xenonkungen.se/

Byt ut voltregulatorn till en som är gjord för maskiner med elstart så får ni laddning till batteriet som ej behöver vara så stort,montera det på ett lämpligt ställe.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tyvärr inget art.nr, prata med någon A-c handlare.
Jag är tveksam till om det ska finnas någon sådan voltregulator till just den gamla F-serien, iaf till CC-modellerna. Def. inte värt att köpa en ny sådan klump, iaf!
VRn är då inget som blev bytt i samband med att de monterade elstart på min mors F6 EXT.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Jo du har nog helt rätt, e inte säkert att regulatorn byts, man byter nog bara någon del i kabelhärvan som förser batteriet med laddning och att du aktiverar elstartsfunktionen, typ samma som på de nyare Lynx/Ski-Doo.