BigBlock 800/900/1000 TripleTriple, Motorbekymmer & Balansaxellager... ?

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Hej, jag har nyligen blåst en o-ring på en av topparna, bytt alla 6 och skulle fylla på kylarvatten (motul glykol 40% + resterande vatten), men döm min förvåning att det mesta läckte ut från baljans bakre kant, min fråga är, kan vevhuset (blocket) ha spruckit utan att ge några symtom?

Det är troligen vattenpumpen som är otät men jag vet bara att maskinen var tom på kylarvatten efter ca 1 minut åkning sist jag körde den.

Några tips?, skall gå och riva bukplasten och se under, motorgången var jämn o fin sist jag startade den.

Jag är mera bevandrad i bilmotorer och 4 taktare, 2 takt är nytt för mig så jag undrar hur kylningen är byggd på dessa maskiner, är vevhuset sprucket så borde jag få kass motorgång?

Kolvarna var oljiga och svarta, inte vad jag var van vid där det borde vara blankt o fint vid kylvattenläckage på 4 taktare.

Någon som har förslag på tänkbara haveriorsaker?
 

fredrik eriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
43
Gävle
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Precis bakom vattenpumpen på undersidan så finns det ett svallerhål så du kan se om det är läckage i vattenpumpen.Kolla det.

Provtryck systemet så ser du vart läckaget är
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Det verkar som vev och de 3 kolvarna klarat sig men blocket är bara att kasta, så det blir ett försäkringsärende, men det är inte kul så här tidigt i säsongen trots det är osannolikt varmt just nu.
Jag gillar att vara snabbast i kvarteret, det är man inte med en trasig Thundercat..
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Det verkar som vev och de 3 kolvarna klarat sig men blocket är bara att kasta, så det blir ett försäkringsärende, men det är inte kul så här tidigt i säsongen trots det är osannolikt varmt just nu.
Jag gillar att vara snabbast i kvarteret, det är man inte med en trasig Thundercat..
Vad har du för försäkring som täcker ett motorhaveri på en -01:a
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Vad har du för försäkring som täcker ett motorhaveri på en -01:a
Jag kanske är blåst men jag fick veta av min handläggare att maskinskada ingår i min helförsäkring, tyckte det var konstigt då jag var van vid att med bilar ingick det inte.

Vi får se imorgon då dom handlagt detta ärende men vi hoppas på det bästa.
Har ingen som helst lust att betala en ny motor när jag kört den så lite.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Efter en felutbildad handläggare så har jag en utredning att vänta under veckan som kommer.

Väldigt tråkigt med ett sådant haveri då det kan ta med hela motorn i fallet.
Nu börjar 4takts sporthojmotortankarna gro i mitt huvud.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Jag kan tänka mig sälja skotern i delar om det inte går som jag vill, men troligtvis köper jag en ny motor.
Annonserade precis ut mitt sen länge avsomnade projekt porsche..
Någon som har lite pengar som bara skräpar på hyllan är välkomna att höra av sig.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Nu har jag brutit ihop och tagit mig samman, något recept på att få en T-cat riktigt kvick på sjön?
Vill lämna hela dalarnas bruksskotrar bakom mig i snöröken :)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Jag har en pantera 1000 01.

Jo, den där balansaxeln oroar mig.... Min har gått 330 mil. Brorsans T-cat 1000 98 har gått 580 mil.

Hur vanligt är det att balansaxeln ryker ? Hur svårt är det att byta lager i förebyggande syfte ?

Har hört man kan sätta i fettnipplar, är det ett stort projekt ?
Avfärdas problemet helt ?

Jag har läst att det är vattenpumpen som är orsaken till att lagren skär. Är då så att om man ser till att den är ok (packar om den regelbundet) helt kan avfärda oron för balansaxeln ?
 

Harmon

Medlem
21 nov 2006
40
0
1
Västerbotten
Re: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Du grabben jag har oxå en 1000cc fast en pantera.. jag e med intresserad av vad o hur å när.... eller om det e ren o skär otur bara
vissa har ju rullat 1000mil o inge strul alls...

mvh
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Balans axel lager

Det ser ut som dom berömda balansaxellagren har packat ihop.
Jag har en pantera 1000 01.

Jo, den där balansaxeln oroar mig....
Min har gått 330 mil.
Brorsans T-cat 1000 98 har gått 580 mil.

Hur vanligt är det att balansaxeln ryker ?
Hur svårt är det att byta lager i förebyggande syfte ?

Har hört man kan sätta i fettnipplar, är det ett stort projekt ?
Avfärdas problemet helt ?

Jag har läst att det är vattenpumpen som är orsaken till att lagren skär. Är då så att om man ser till att den är ok (packar om den regelbundet) helt kan avfärda oron för balansaxeln ?

Detta är inget kul alls på de stora "Big Block" tripplarna ( 800/1000 ) och är ett ganska så vanligt problem som är DYRT DYRT ! :mad:

Efter att ha skruvat en hel del i dessa motorer under årens lopp så skulle då jag påstå att det är smörjbrist av lagren som är orsaken !
De flesta av dessa motorer kom med väldigt rikligt ställd oljepump ifrån fabrik och de verkar klara sig betydligt bättre !
När man som ägare eller verksta bestämmer sig för att ställa ner 2-T oljan till mera normala nivåer så tar balansaxel lagren stryk då de ligger långt bort i från smörjstället.

Lösningen är :
1. Att montera in fettnipplar på alla lagren ( finns olika sätt att göra detta på ! ).
Jag har aldrig hört om en modifierad axel som gått sönder sedan.
Använd Fett ! gärna av sk. ISOFLEX typ. ( Precis som ROTAX använder på sina stora Twin motorer ! )

2. Montera bort balansaxeln helt och kör utan den !
Funkar fin fint !
( Du får en betydligt rappare motor utan axeln, men måste absolut balansera Vevaxeln och kolvar ( gärna också variator ) innan ihopmontering
då dessa motorer är väldigt dåligt balanserade ifrån fabrik ! )
Dock så måste en separat 12 v vattenpump användas ! :eek:


.
 
Last edited:

Harmon

Medlem
21 nov 2006
40
0
1
Västerbotten
Re: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Men nu då man har läst va som sagts här ovan så..

Alltså har man rikligt inställd 2-t olje pump så funkar det fin fint...
å sedan bör man nog köra på en *fin* olja inge billigt skit som man kan hitta på Ica maxi typ....

tack för det lilla ordet