Bästa mountain maskin för ca 50k?

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Funderar att byta maskin till vintern men är lite kluven på vad man ska satsa på. Kör nu en ZL500 98:a som funkar riktigt bra särskilt när man fick på en 32mm matta å ett högre styre. Tendesen har dock blivit att när vi är ute och kör har det blivit allt mer körning "offpist" så jag är sugen på en längre maskin typ mountain. Givetvis blir det viss ledkörning så fjädringen får inte vara totalslapp.
Har hört att Ranger Mountain ska ha bra fjädring för att vara en mountain men då är jag lite rädd 800 motorn och dess hållbarhet. Kikar även på M5:an men är osäker på fjädringen och effekten.
Kom gärna med tips!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Rmk/vertical egde modellerna är ungefär i den prisklassen går som gudar i branterna och i snön har du den lite kortare modellen går den även perfekt på leden.
 

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
rmk/vertical edge modellen tycker jag är riktigt fin, renegaden ska väl även ha bättre dämpare än summiten. Hur är fjädringen på Polarisarna? Skillnad på Vertical EDGE och Vertical ESCAPE?
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Vet inte om det skiljer något i dämparna mellan polarisarna men mellan renegaden och summiten så är det stor skillnad, men bästa man kan göra av saken är att spänna dom max i boggien och då blir det _MYCKET_ bättre!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kommer du fortfarande psika hyfsat med led och i ganska bra fart så skulle jag nog rekomendera in kompromiss i form av någon av hybridskotrarna

Erfarenheten jag har från min summit och från kompisars rmks är att pga dom höga kammarna vill få skotern vobbla lite i högre farter på hård led, sen är det ju inte så hälsosamt för mattan att gå för fullt efter leden
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Helt klart en RMK vertical edge 700 från 2002. oslagbar i djupsnön jämfört med en summit från samma årsmodell. :) dämparna är det bara att schimsa om. enda nackdelen är den tiltade boggien som du måste kyla i djupsnön. men ska du köra puder så är det nog den maskinen som gäller och ingen annan.. ska du fisa på led så köp en renegade. :) gäller samma vid hoppning då är nog en renegade bättre.

Yamon mtn max är en fin maskin med ett härligt ljud och en oslagbar driftsäkerhet. de är nog kanske också något att kika på. om du nu vill köra lite kortare och ha en fin komfort när du är ute och åker :)
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
NEEEJ ! ingen Yamaha tung AAAS ska han ha ;P

men RMK700Woopie, tror inte att det är så stor skillnad mellan din RMK och en Summit i lössnön..
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
rmk/vertical edge modellen tycker jag är riktigt fin, renegaden ska väl även ha bättre dämpare än summiten. Hur är fjädringen på Polarisarna? Skillnad på Vertical EDGE och Vertical ESCAPE?
bra tips på vertical escape och vertical edge är följande, escaparna är lättade maskiner från start vilket betyder luft i dynan istället för skumgummi, lättare gods i trailingarmarna (viker sig lättare). lättare boggiehjul. lite annorlunda styre. sen vet jag inte direkt om de är så mycket mer. Dämparna ser nog annorlunda ut. men förslagsvis så schimsar man om dem till lite hårdare, det gjorde jag iaf och det vart en märkbar skillnad från den svampiga mountaindämpningen i framvagnen.

edgen är lite tåligare men väger mer. förslagsvis en edge före en escape, körde bara escape modellerna i 2 säsonger sen la de ner den men fortsatte med edgen. de var inte så stora skillnader i slutändan.

800:an hade problemet med cdi boxen 2003 annars så vet jag inte om de är något speciellt.
700:an har bättre motorkaraktär och är en finare motor med finare driftkvalitet.

Noterar även att någon skotertidning har skrivit en test om detta (skall leta fram tidning och nummer) om att rmk 700 2002 vann på bästa mountainmaskin beggat. :)
 
Last edited:

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
stor skillnad är det inte men jag menar på att det garanterat är en bättre affär på att köpa en rmk än en summit. mer skoter för pengarna helt enkelt.
hehe, jag håller inte med dej .. har kört båda 2 mååånga gånger och tycker nästan att ski-doon är bättre :)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
vad blir det av den här tråden igentligen? :D

herrsjögren, noterade åt killen (zone) vad det är för skillnad mellan escape modellerna och edge modellerna.

Sen verkar det bli pajkastning här om att ski-doo är bättre eller polaris är bättre och hej, den var så mycket skönare.

Jag vet inte om det hjälper killen om man säger åh, vad skön den var!? ;)
och sen säger någon annan, nä den var inge skön jag tycker att den här är skönare! :)

de är mestadels bara en känsla av maskinen, ingen ren fakta eller att den går tekniskt sett bättre i djupsnö?

Enda jag kan ställa upp med är att förklara vad en rmk är för det vet jag väldigt bra. har haft några st modeller genom tiderna så, jag borde ju kunna få förklara min del av maskinerna.

sen finns det folk som sääger neeeej jag håller inte med dig. den andra är bättre. Känns slutligen kanske lite onödigt att diskutera om den är bättre eller inte om de inte finns någon fakta eller kritik bakom det hela? :)

Enkelt sett, ski-doo = dyrare i inköp i sin tur = sämre årsmodell / modell för pengarna. vi pratar om 50 tkr och vad som är mest värd att köpa för de 50 tkr. inte om att jag vill ha den där kosta vad det vill :)
 

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Tack för alla synpunkter och info. Synd bara att vissa inte kan hålla sig till ämnet. Fyll gärna på med fler synpunkter och tankar kring ämnet.
Någon som har erfarenhet av Arctics M5:a? Vet att det inte är så mycket motor men man får ju en ny skoter relativt billigt plus att försäkringen och bensin kostnaderna blir rimliga. Hur är fjädringen på dom, går det köra led eller slår dom igenom för minsta gupp, är det ens lönt att tänka på att åka två på dom?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Skulle sattsa på någon Polaris RMK 700 / 800
eller
en Yamaha Mountain Max 700..

Summit vet jag inte mycket om utan att 800 är tung.
Sen har många klagat på forum om deras motorer, bla nån packbox kolvar osv..

Ha god kretik mot allt som sägs, alla gillar vi att föra fram vissa märken samt trycka ner vissa.. Det bästa är om du kan prova köra skotrarna innan du köper.

Men en M5a skulle du nog lessna på pga av lilla effekten..
Men funkar bra om du bor i ett ganska så platt och snö-fattigt landskap.

//Rasmus
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Du får en väldigt fin mountain max för 50k, väldigt drikftsäker som också många säger och bra tryck i motorn
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
M5an... Otroligt smidig skoter, men där tar plussen slut,
dåliga dämpare, SLÖ som bara den, dålig matta, när man har kört fast sitter man som en yamaha.. och man kör fast för den lilla motorn orkar ingenting, svagt chassie, inget man tar ut sig på led med då den tippar lätt..

eller ett plus till, den är soppa snål som bara den..

Absolut den sista 500an...


Köp en Rmk 700 med edgechassiet, otroligt smidiga och roliga skotrar, mkt motor, bra mattor, tar sig dit man vill och lite längre. Skojj på snö, RMK
 
Last edited:

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Tack för alla kommentarer och inlägg. Har nu bytt skoter, blev en
Rmk 700 -03 151". Är grymt nöjd med den än så länge, kört den ca 10mil men har inte fått testa den i nån djupare snö än så nu får det gäärna börja vräka ner! ;)
 
Last edited: