Spruckna insugsgummin

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Nu har jag konstaterat att iår igen har insugs gummina spruckigt på min revo 800 05.

Bytte de i fjol å nu va de lika dåliga igen det måste ju va fler än jag som ha de problemet?

Så hur löser man det utan att behöva köpa nya varje år??

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Har hört att ski-doo/ lynx har haft problem med insugs gummina. Du löser problemet med att montera Boysen reeds.

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
men då måste man bestycka om förgasarna åxå antar jag? men det kanske inte e så krångligt som jag har fått för mig?

4

426H

Det är inte krångligare än att byta insugningsgummi. Fast du behöver inte bestycka om med boyesen. RAD84-2 skall du ha till din motor.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nu har jag konstaterat att i år igen har insugs gummina spruckigt på
min R-EVO 800 ( 2005 ).

Bytte de i fjol å nu va de lika dåliga igen det måste ju va fler än jag som ha de problemet, eller ?

Så hur löser man det utan att behöva köpa nya varje år ?
Detta är ett utav de absolut vanligaste problemen på Serie-III motorerna och handlarna vet om det men inget händer ifrån BRP's sida :mad:

Så har det varit i flera flera år nu ! :mad:

Jag vet av flera Ski-Doo/Lynx handlare som bara himmlar med ögonen & suckar då detta med de fullständigt värdelösa original insugs korgarna kommer på tapeten :rolleyes:

Enda lösningen som verkligen fungerar är att köpa BOYESEN kpl reedkorgar i helaluminium !
DYRT jaa, men det enda hållbara i det långa loppet.

.

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
ja det värkar vara en lösning på problemet.

Men aningen dyr 4-5000 lite över min budget för tillfället!

Finns det inget man kan göra om man fortsätter köra orginal för att förebygga.. hadde tänkt sätta brickor på bultarna borde de ju stödja bättre?

Tycker dock de e riktigt dåligt att de inte håller bättre!

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jaa det verkar vara en lösning på problemet.

Men aningen dyr 4-5000:- lite över min budget för tillfället !

Finns det inget man kan göra om man fortsätter köra orginal för att förebygga..
Hade tänkt sätta brickor på bultarna borde de ju stödja bättre ?

Tycker dock de e riktigt dåligt att de inte håller bättre !
Originalets pris för 2 st kpl. korgar har jag för mig inte skiljer så värst mycket mot vad BOYESEN kostar !

Har även hört talas om att den sk. 800R motorn skall ha något bättre
"Gummi blandning" i sina reed korgar som gör att de håller "bättre"
( men inte bra ) och att de även skall passa de äldre
Serie-III 800'a motorerna...
Har dock inte själv sett att det är på det sättet...
Kanske kan någon annan här på forumet bekräfta detta.... ???

.

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
800r motorn sitter ju inte i ett evo3 chassie!
Jag ha för mej att det e annan vinkel på insugen på dom nyare chassien,jag ha frågat handlare förut.

Boyesen e överlägset bäst.

Va man kan göra om sprickorna börjar utvändigt e att hänga upp förgasarna me ett kraftigt buntband (iställe för gummibandet som ska sitta där orginal) sen kolla så luftburken inte vibrerar utan e stum upp o ner.

Om sprickorna börjar komma på "halsen" utvändigt så pröva o limma i sprickorna sen ta vulktejp utanpå. obs!!!detta är en tillfällig snik-lösning.

börjar det spricka upp mot metallen på insugsgummit vete faan om det e värt o förrsöka laga:(

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Nä känns nog bäst ändå å göra det riktigt å köpa BOYESEN paket.

Det lär ju bli lika till nästa sesong ändå då orginal grejorna e skit! Då får det väll kosta en slant då.

Tackar 426H för länken, Sickar efter de nu! så slipper jag krångla nå mera :D

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Detta är ett utav de absolut vanligaste problemen på Serie-III motorerna och handlarna vet om det men inget händer ifrån BRP's sida :mad:

Så har det varit i flera flera år nu ! :mad:

Jag vet av flera Ski-Doo/Lynx handlare som bara himmlar med ögonen & suckar då detta med de fullständigt värdelösa original insugs korgarna kommer på tapeten :rolleyes:

Enda lösningen som verkligen fungerar är att köpa BOYESEN kpl reedkorgar i helaluminium !
DYRT jaa, men det enda hållbara i det långa loppet.

.
De har försökt att förbättra dessa, men det är enligt deras tester alkoholen i bränslet, särskilt i sverige som gör att de går sönder.
Problemen har fortsatt även in på R-Evo/Rev modellerna också men hur de håller på XP/RE-X är för tidigt att säga just nu.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Gummi å Gummi är inte alltid samma sak...

De ( BRP ) har försökt att förbättra dessa,
men det är enligt deras tester alkoholen i bränslet,
särskilt i Sverige som gör att de går sönder.
Jooo, jag har också hört ovanstående förklaring ifrån återförsäljare,
...MEN jag kan säga att problemet är precis lika stort borta i USA/Canada.
Problemet ligger i att man använder sig av en SKIT gummiblandning som inte tål bensin i allmänhet lika bra som tidigare gummiblandningar.
Detta då dessa problem i princip bara drabbar vissa utvalda motorer som använder sig utav samma "prylar" i sig, oavsett om de sitter i en Ski-Doo eller Lynx osv.
Mao. problemet kommet INTE utav den skandinaviska bensinen.

Det finns gott om delstater borta i USA/Canada som har bensin som innehåller 10 % Etanol...
...Medans Svensk 95 oktan bara innehåller 5 % Etanol :afraid:

.

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Ja så verkar vara fallet! Pratade med handlarn här hemma om saken å han trodde inte problemet var löst. Han hadde hört de "kunde" ha gjort nått åt gummi blnandningen men det var inte alls säkert!

Hur som hällst e det ju dåligt att skidoo lynx inte kan ta tag i problemet för det värkar ju tydligen vara ett problem...!!

Så nu e det boysen på väg hoppas jag om jag har lyckas beställt... Väntar å ser :S