Viper - bra eller?

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Vad finns det för, för och nackdelar med dessa vackra skapelser ?
Har själv inte hört ngt spec om dem ? enda ja vet är att föregångaren "SXR" får problem med hållbarheten på kedjan när dom trimmas hårt?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Bästa Yamahan som lämnat fabriken så länge du håller motorn orörd. Visst pipor värre men då håller den inte alls lika bra.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Vipern är en riktigt fin skoter. Den är lätt att leka med och så är de bland de snyggaste skotrarna som är tillverkat. Om du ska köpa en så köp en som inte har varit trimmad. Största skillnaden mellan viper och sxr är motorerna. Sxr motorn är omodärnare än viper motorn för den har inga avgasportar och så har den några hk mindre.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Till vipern sänkte man oljeförbrukningen med ca 50%, man sänket soppa förbrukningen också en del. Mindre roterande massa i motorn och mattan (orginal) är lätt. Sen går den väldigt tyst också. Det är 3D tändning på den också.

Skillanden mot SXR är betydligt större än vad man kan tro.
Extremt lättkörd. Lyset är mkt bra.
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Köpt en i höstas. Motormässigt väldigt nöjd, rapp svarar bra när man gasar, drog rotax 700 lätt. Går som en dröm efter leden dock ingen superskoter på sidan om men inte helt värdelös heller. Är lättstartad och lättkörd, OK soppaförbrukning. Håller med "berrob" mycket bra lyse, superbra nu när det blir mörkt tidigt.
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Vad finns det för, för och nackdelar med dessa vackra skapelser ?
Har själv inte hört ngt spec om dem ? enda ja vet är att föregångaren "SXR" får problem med hållbarheten på kedjan när dom trimmas hårt?

Jag köpte en Viper Er -04 nu i höstas. Har vart i fjällen med den nu. Är väldigt imponerad av den. Dels soppa förbrukningen, körde samma sväng som vi gjorde me en ZR700 och en ZL600 förra året. Vipern drog en 1/4 tank nu, Zr 700 drog en heltank då. Sen är dom rapp och svara på gasen grymmt. Men köp en Er me back och elstart. Var en kompis som hade me sin Viper Sx han fick lyfta runt den, och dra väldigt mkt i snöre. Kunde skönt bara vrida på nyckeln och backa när ja behövde. Men ja e ju lat me;) Sen så har ja pipor på min hans är orginal. Vi pröva på en packad led på en läggda. Var stor skillnad faktiskt.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det med backen kan jag hålla med föregående talare om.
Men att dra snöre?... Elstart väger, både startmotor och batteri. Däremot så är Vipern bland dom mest lättdragna skotrar jag testat så det är inget man skall skrämmas av.

Som många innan har skrivit så är det en snygg, pålitlig, rolig och rapp maskin.
Jag blev väldigt överraskad över min när jag provade den första gången, bra gassvar och duglig toppfart. Dämparna funkar alldeles tillräckligt bra för mig. Än är det för lite snö för att jag skall kunna säga något om körning utanför leden.
Det enda jag stör mig på är att skotern reser så fort man petar lite på gasen, men det kan väl bero på att jag är fet = bakåtvikt :D
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Det med backen kan jag hålla med föregående talare om.
Men att dra snöre?... Elstart väger, både startmotor och batteri. Däremot så är Vipern bland dom mest lättdragna skotrar jag testat så det är inget man skall skrämmas av.

Som många innan har skrivit så är det en snygg, pålitlig, rolig och rapp maskin.
Jag blev väldigt överraskad över min när jag provade den första gången, bra gassvar och duglig toppfart. Dämparna funkar alldeles tillräckligt bra för mig. Än är det för lite snö för att jag skall kunna säga något om körning utanför leden.
Det enda jag stör mig på är att skotern reser så fort man petar lite på gasen, men det kan väl bero på att jag är fet = bakåtvikt :D
Jag vet inte hur det är på dom tidigare årsmodeller. Men på Viper Er är Back,Elstart och kompass och med detta väger den ca:12Kg mer tro ja det var än vanliga Viper Sx. Vet inte om det finns vanliga me back utan tror det bara finns Er modellen och då får du elstart. Om ja väljer att köpa en TUNG trippel så bryr ja mej inte om ca:12Kg mer el mindre. Men det är jag det.
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Låter ju som ett skottsäkert köp näst intill :)
Man är ju som alltid sugen på å byta skoter fast de blir inte i år utan det får vänta ngn säsong till...

Av allt man läser å hör så vågar man ju nästan inte köpa BRP pga av alla motorras man hör talas om å jänke skotrarna äre ju lite si å så med kvaliten i vissa pryttlar....

Man kanske skulle rikta in sig på en Viper då :) !

Hur äre förresten med kamhöjd på dom ? man får väl aldrig in 44mm ?
 

marre1010

Aktiv medlem
25 dec 2007
78
0
6
Hudiksvall
Låter ju som ett skottsäkert köp näst intill :)
Man är ju som alltid sugen på å byta skoter fast de blir inte i år utan det får vänta ngn säsong till...

Av allt man läser å hör så vågar man ju nästan inte köpa BRP pga av alla motorras man hör talas om å jänke skotrarna äre ju lite si å så med kvaliten i vissa pryttlar....

Man kanske skulle rikta in sig på en Viper då :) !

Hur äre förresten med kamhöjd på dom ? man får väl aldrig in 44mm ?
Du skall kunna klämma in en me 8 kuggars drivhjul..
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag vet inte hur det är på dom tidigare årsmodeller. Men på Viper Er är Back,Elstart och kompass och med detta väger den ca:12Kg mer tro ja det var än vanliga Viper Sx. Vet inte om det finns vanliga me back utan tror det bara finns Er modellen och då får du elstart. Om ja väljer att köpa en TUNG trippel så bryr ja mej inte om ca:12Kg mer el mindre. Men det är jag det.
Back fanns bara på ER modellen som du säger. Det jag menade med min post var att Vipern är extremt lättdragen så jag anser att man inte behöver elstarten.
Sen att back är otroligt skönt att ha är en annan sak. Man får se det lilla positiva om man är utan: Man sparar vikt :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Låter ju som ett skottsäkert köp näst intill :)
Man är ju som alltid sugen på å byta skoter fast de blir inte i år utan det får vänta ngn säsong till...

Av allt man läser å hör så vågar man ju nästan inte köpa BRP pga av alla motorras man hör talas om å jänke skotrarna äre ju lite si å så med kvaliten i vissa pryttlar....

Man kanske skulle rikta in sig på en Viper då :) !

Hur äre förresten med kamhöjd på dom ? man får väl aldrig in 44mm ?
Vipern är en grym skoter. Enormt lätt körd och när dom säger att den går dåligt i lössnö så är de myt. 38 eller 44as matta non-slip och den går hur fint som helst i lössnö.

44as matta går in men då måste du ha 8 kuggs non-slip.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Enormt lätt körd och när dom säger att den går dåligt i lössnö så är de myt. 38 eller 44as matta non-slip och den går hur fint som helst i lössnö.
Nej, det är inte en myt. Inte ens i närheten av en myt. En polare hade en sån för två vintrar sen med no-slip och 38 mm Ripsaw och den gick absolut inte i snö.
Han är den enda jag känner som har kört fast på led.
Chaufförsfel är det inte heller så det går inte att skylla på det.

Sxr går bättre i snö.

Det var dock inga fel på skotern och gick billigt och startade lätt. Ska man däremot ut i snö så är det helt fel maskin.
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Ang det här med snögången så tycker jag vi lämnar det bakom oss då det i själva verket är rätt ovessentligt då det saknas en hel del snö där jag kör för att de ska kunna kalla det en sport änns en gång...

Enda fastkörningen ifjol gjordes i ca 45cm blötsnö då polarisen fyllde tunneln med snö... tog bort den förbannade lappen som orsakade det å vi får väl se om de blir nån fast körningen iår :) tack för vettiga svar från dom som hållit sig till topic*
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kommer vara en ypperlig skoter, se bara till att hitta en som inte körts med pipor. Rengör avgasportarna och börja inställningen av fjädringen från mjukaste läget och max viktöverförning så har du stora möjligheter att bli nöjd.

När det gäller snögången, så kan den vara intressant också. Om skotern ska gå bra i löst skall balata remmen vara åtdragen så att den precis räcker till när du sitter på skotern.
Maximal viktöverförning och mjuk inställning på fjädringen.

Med dom iställningarna har jag faktiskt kört förbi två summitar som fastnat :) med 32mm matta :) Är en grymt kul maskin att klättra med då trippeln inte ger sig i första taget. (VRIIIID i den motorn)

Men det går alltid att hitta snö så ingen maskin tar sig. Själv satte jag fast en RMK på en myr ifjol :) men så var det också dryga metern med puder (totalt ~130-140), dvs inget bär.

Kan bara säga gott om dom maskinerna mest problemfria jag har haft. En handtagsvärmare på 640mil that it....